Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ressourceteam

 

Hurup Skoles Ressourceteam

Ressourceteamet består af: 

  • AKT-vejledere 
  • Læsevejledere 
  • Matematikvejledere
  • Læringsvejledere
  • PLC 
  • Testlærere
  • IT-vejledere 
  • SSP 
  • Leder og afdelingsledere

 

Som udgangspunkt er de nævnte ressourcer repræsenteret ved Ressourceteamets møder, men det er de aktuelle opgaver, der afgør, hvilke medarbejdere der deltager.

 

Formålet med Ressourceteamet er at: 

  • udvikle og understøtte lærings- og trivselsrelaterede aktiviteter 
  • understøtte medarbejdernes fokus på elevernes udvikling, trivsel, læreprocesser og læringsresultater 
  • understøtte skoleudviklingsinitiativer i samspil med ledelsen 
  • sætte forskningsbaseret viden om udvikling, trivsel, læring og evaluering i spil 
  • understøtte samarbejdet mellem skolens ressourcepersoner

 

Opgaverne for Ressourceteamet er at: 

  • skabe overblik over, formidle og foranstalte støtteressourcer i bred forstand, dvs. støtte med interne aktører, eksterne aktører og andre ressourcer der understøtter elevernes læring og trivsel 
  • understøtte medarbejdernes planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning på baggrund af skolens inklusionsmålsætning og Fælles Mål, herunder at hjælpe med at pege på gode materialer og aktiviteter, der kan understøtte målopfyldelsen 
  • understøtte samarbejdet med eksterne parter fx PPR, Familierådgivning, Kompetencecenter for læsning mfl. om elevernes læring, udvikling og trivsel

 

Det betyder at Ressourceteamet: 

  • mødes i lige uger af ca. en times varighed 
  • Skolelederen er koordinator for teamet, udarbejder dagsorden til møderne og varetager opgaven som ordstyrer. 
  • Opgaven som referent varetages på skift af teamets ressourcepersoner. 
  • modtager henvendelser fra kolleger, elever og forældre, om hjælp og støtte til opgaven med elevernes trivsel, udvikling og læring 
  • Henvendelser fra elever og forældre sker generelt via klasselærer. 
  • Henvendelse til ressourceteamet kan foregå mundtligt, men skal altid ledsages af en skriftlig beskrivelse af, hvad der søges hjælp til samt en beskrivelse af den hidtidige indsats, herunder inddragelse af LP-modellen og IC3-modellen – Se skemaer i PI! 
  • drøfter og vurderer de modtagne henvendelser og aftaler hvilken ressourceperson, der går ind i samarbejdet med den eller de pågældende kolleger om opgaven 
  • Alt efter opgavens karakter, vil ressourcepersonens kompetencer både kunne anvendes rådgivende, sparrende og pædagogisk/didaktisk. 
  • drøfter prioritering af ressourcer 
  • planlægger og evaluerer ressourceteamets arbejde 
  • drøfter inddragelse af tværfaglige samarbejdsparter (PPR, konsulterende socialrådgiver, pædagogiske konsulenter m.fl.) 
  • samarbejder med eksterne parter om elevernes udvikling, læring og trivsel 
  • er synlige og opdaterede under ”Nyt fra Ressourceteamet” på PersonaleIntra 
  • formidler skolens pædagogiske og didaktiske praksis til kollegerne 
  • sætter forskningsbaseret viden i spil på skolen 
  • udarbejder punkter til kompetenceteammøder og evt. sagsteammøder 
  • deltager i relevante netværk