Hurup Skoles konsulterende socialrådgiver
Familiegruppen: | Karen Marie Petersen |
Tlf: | 21 17 73 27 |
Mail: | kmpe@thisted.dk |
Træffetid på Hurup Skole: | Torsdag kl. 9 - 11 |
Socialrådgiveren er konsulterende og kan
- være sparringspartner for fagpersonelt
- yde åben rådgivning til såvel børn som forældre
- deltage i hjemmebesøg sammen med lærer/pædagog
- støtter op om det generelle samarbejde mellem børn, forældre, skole, SFO og forvaltning
- deltage i ”svære” samtaler
- drøfte anonyme sager med lærer/pædagog
- give redskaber til konfliktløsning
- bidrage til trivslen fx i bestemte klasser eller grupperinger sammen med lærere/pædagoger
- deltage i tværfaglige møder
- hjælper med afklaring og sparring i relation til målgruppedefinition, - herunder om, der skal afgives en underretning
- være undersøgende i forhold til kontakten til foreninger og fritidsliv i et nært samarbejde med skolens lærere/pædagoger
Den konsulterende socialrådgiver skal
- medvirke til at forebygge, at børns vanskeligheder udvikler sig
- være tilgængelig på skolen for skolens lærere, pædagoger og elever på bestemte tidspunkter
- deltage i kompetenceteammøder på skolen
- deltage i skole-hjemsamarbejdet i nødvendigt omfang
- deltage i andre mødefora på skolen, hvor bekymring vedr. elever drøftes
- indgå i skolens arbejdsgang vedr. håndtering af elever med bekymrende og ulovligt fravær
- indgå i en fast arbejdsgang vedr. underretninger til Børne- og familierådgivningen, således at en underretning altid er drøftet eller udarbejdet i samarbejde med socialrådgiveren
- være ambassadør for Børnehåndbogen
- administrere juniorkorpsstøtte i samarbejde med Jesper Hedegaard, Huset
- stå til rådighed med åben rådgivning til forældre
Samarbejdet med lærere og pædagoger
- Når vi har en bekymring for et barn, er vi hver især ansvarlig i forhold til at få handlet på vores bekymring.
- Den konsulterende socialrådgiver kan stille op som sparringspartner, hjælpe med at bevare overblikket og vejlede og hjælpe med at forberede tværfaglige møder fx kompetenceteammøder og sagsteammøder.
- Socialrådgiveren kan være sparringspartner i forhold til at:
- anvende Børnelinealen og inddrage Beskyttelsesfaktorer og Risikofaktorer
- belyse, hvilke muligheder, der i det forebyggende regi, kan bidrage til at afhjælpe et barns vanskeligheder
- afdække konkret, hvilke muligheder skolen, andre faggrupper (PPR, Sundhedsplejen, sagsbehandlere m.v.), lokalområdet (fx i form af fritidstilbud) har
- forberede den svære/vanskelige forældresamtale og eventuelt deltage de første par gange
- definere formål og strategi
- udforme dagsorden og referat
Socialrådgiveren har en brobyggerfunktion mellem Børne- og Familierådgivningen og skolen og kan være behjælpelig med at:
- udfærdige underretninger, statusudtalelser m.v.
- tydeliggøre, hvad der sker efter, at underretningen er sendt
- formidle kontakten til Sagsbehandlersektionen, når der fx. er brug for opfølgning på en underretning
- at vejlede i forhold til øvrige lovområder, som har indflydelse på familieliv, forsørgelse, specialrådgivning m.v.
Socialrådgiveren kan i særlige tilfælde tilbyde få (2-3) samtaler med børn, som har det svært og som har brug for at tale med en udenforstående voksen. Det kan være børn, som selv henvender sig eller børn, I opfordrer til at tale med os, fordi det, der fylder for barnet ligger ud over, hvad AKT-vejlederen kan/skal varetage.
Tilbuddet gælder alene rådgivning og evt. støtte til at få skaffet den nødvendige hjælp via inddragelse af forældre, AKT, PPR, Sundhedsplejen, Visitationen i Børneog Familierådgivningen mv.
Deltagelse i møder bedes lagt efter kl. 13:00 Den konsulterende socialrådgiver har ingen myndighedsbeføjelser og kan ikke iværksætte foranstaltninger efter Servicelovens § 11, stk. 3 eller kapitel 11 og 12.