Lektielæsning

Principper for lektielæsning ved Hurup Skole

Lektier gives med det formål, at eleven træner, repeterer og automatiserer skolestof fx læsning, tabeller, bøjning af verber mv.

På de ældste årgange har lektierne desuden til formål at give eleven mulighed for tid og ro til individuel fordybelse og at strukturere arbejdsopgaver og disponere tid fx ved månedsopgaver, projektopgaver, skriftlig fremstilling og matematikafleveringer

Lektier har også til formål at fremme elevens ansvarlighed for at møde forberedt, medbringe de nødvendige redskaber, bøger mv. og samtidig inddrage forældrene i deres barns skolegang.

Hvis der gives eleverne hjemmearbejde eller lektier – dvs. opgaver der skal gennemføres eller færdiggøres efter skoledagen – gives eleverne mulighed for at få hjælp hertil.

Lektier skal altid tilpasses barnets forudsætninger, således at eleven magter at lave lektien på egen hånd. Eleven skal vide, hvordan lektien skal udføres helt konkret, herunder hvilke hjælpemidler, der må bruges.

Der gives altid, og hurtigst muligt, relevant opfølgning på lektierne.

Lektier må ikke være konfliktstof i hjemmet.

Faglig fordybelse og studieforberedelse

I undervisningstiden tilbydes alle elever enten faglig fordybelse (0. – 6. årgang) eller studieforberedelse (7. – 9. årgang).

Her har eleverne mulighed for lektielæsning, faglig træning, faglige udfordringer eller turboforløb, som er tilpasset den enkelte elevs forudsætninger og behov.

For de yngste elever gælder, at lektier ud over den daglige læsetræning, som udgangspunkt skal kunne læses inden for den tid, der er afsat til faglig fordybelse.

Undervisningen varetages af lærere og pædagoger og indeholder varierede og differentierede læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever.