Klassesammenlægning

Princip for klassesammenlægning og -omlægning

Det kan af pædagogiske eller ressourcemæssige årsager vise sig nødvendigt at foretage sammenlægninger eller omlægninger af klasser. Målet er at skabe velfungerende klasser og et læringsmiljø, der fremmer elevernes læring og trivsel.

Hurup Skoles principper for klassedannelse:

Klassedannelsen sker som udgangspunkt under hensyntagen til (Ikke prioriteret rækkefølge)

• Jævne klassestørrelser
  • Jævn fordeling af drenge og piger
  • Elevernes faglige niveau
  • Elevernes trivsel
  • Elever med særlige behov

Både klassesammenlægning og –omlægning vil som udgangspunkt finde sted fra et skoleårs start.

Enhver klassesammenlægning/ -omlægning er en unik situation – ikke to klassesammenlægninger/ -omlægninger forløber ens. Som udgangspunkt sker klassesammenlægninger dog ud fra Hurup Skoles generelle principper for klassedannelse, og ud fra disse træffer skolens leder de konkrete afgørelser om fordelingen af eleverne i klasserne.

Klassesammenlægninger og –omlægninger kan berøre to eller flere klasser på samme årgang og ske ud fra en af følgende modeller:

• Alle eleverne i to eller flere klasser blandes, og der dannes nye klasser.
  • Elever fra en klasse fordeles i to eller flere af de øvrige klasser på årgangen.

Det er skolelederen, der beslutter, hvilke klasser der inddrages og hvilken model der anvendes. I samarbejde med årgangens klasselærere fordeler skolelederen eleverne i klasserne.

Retningslinjer for klassesammenlægning/-omlægning:

• Bestyrelsen orienteres om den forestående klassesammenlægning/- omlægning.
  • Klasselærere orienteres om den forestående klassesammenlægning/-omlægning.
  • Skolelederen orienterer forældre og elever om den forestående klassesammenlægning/-omlægning og inviterer til et orienteringsmøde.
  • Klasselærere drøfter sammenlægningen med eleverne i de berørte klasser.
  • Skolen afholder orienteringsmødet for alle forældre på årgangen. I overbygningen deltager eleverne i mødet sammen med deres forældre.
  • På mødet informeres om
  •                     baggrunden for klassesammenlægningen/-omlægningen
  •                     hvilke modeller der anvendes i forbindelse med fordelingen af elever i de nye klasser
  •                     hvilke ”ryste-sammen” aktiviteter der vil blive sat i værk, så eleverne (og forældrene) i de nye klasser                        får mulighed for at lære hinanden at kende
  •                     forældrerådenes opgaver
  • Underviserne og ledelsen fordeler eleverne i de nye klasser og aftaler, hvordan forældre og elever orienteres om klassesammensætningen.
  • Den endelige lærerbesætning meddeles i løbet af juni måned.
  • Skolens ledelse følger løbende op på de udfordringer, som klassesammenlægningen/-omlægningen eventuelt medfører.