Idræt og svømning

Alle skolens elever har idræt på skemaet, og det har høj prioritet.

Som ved al undervisning i skolen er det også i idræt af afgørende betydning for elevens udbytte, at denne møder forberedt til undervisningen.

Omklædning/skiftetøj

Undervisningen forudsætter normalt fuld omklædning og at eleven efterfølgende går i bad.

Derfor skal eleven have skiftetøj og håndklæde med hver gang, der står idræt på skemaet.

I sommerhalvåret, fra påske til efterårsferien, vil idræt som regel foregå uden døre. Eleven skal medbringe idrætstøj, eventuelt træningsdragt, skiftesko/løbesko og håndklæde.

I vinterhalvåret, fra efterårsferien til påske, vil idræt som regel foregå inden døre. Eleven skal medbringe idrætstøj, gymnastiksko med skridsikker sål eller kondisko og håndklæde.

Glemt idrætstøj

Sker det, at man har glemt sit idrætstøj, kan man stadig være aktivt med i timerne efterfulgt af et bad. Skolen udlåner håndklæde.

Bad

Som en vigtig del af idrætsundervisningen er omklædning og bad obligatorisk i alle timer og på alle klassetrin. Alle elever skal bade efter idrætstimerne. Badning foregår kønsopdelt.

Teori

Idræt er først og fremmest et aktivt fag, men der kan forekomme teoriundervisning og skriftligt arbejde.

Fritagelse

Fritagelse fra idræt sker kun med en seddel fra hjemmet, og fritagelse ud over 4 uger kræver en lægeerklæring, medmindre der er synligt tegn på skade som eks. et brækket ben.

Menstruation er ikke en gyldig grund til at blive fritaget for idræt eller bad. Så går man bare i bad lidt før de andre elever.

Fritagelse for idræt betyder ikke fravær fra undervisningen.

Smykker mv.

Inden timen afleverer eleven smykker, ure og piercinger, der kan forvolde skade på en selv eller andre under udøvelsen af idræt til idrætslæreren.

Fodvorter

Elever med fodvorter deltager i idræt og svømning. Under badning bruges badefodtøj, flydende sårplaster eller der bades med en plastpose/strømpe om foden.

Svømning

Af hensyn til hygiejnen i svømmehallen, er afvaskning uden badetøj et krav. Dette er gældende både inden eleven går i svømmehallen og efter besøg i svømmehallen.

Aktiviteter ud af huset, deltagelse i arrangementer og stævner

Ved deltagelse i skolens idrætsarrangementer, fx motionsløb, idrætsdag, julevolley, bolddag osv og ved deltagelse i lignende idrætsarrangementer uden for skolen, er der pligt til at møde forberedt og deltage aktivt, som i et hvert andet skolearbejde.

Formål

• At give alle skolens elever mulighed for at opleve glæde ved idræt og fysisk udfoldelse.
  • At give alle skolens elever ansvarsfølelse for egen fysiske og intellektuelle udvikling både individuelt og i et forpligtende fællesskab.
  • At give alle skolens elever en alsidig viden om sammenhænge mellem levevis, trivsel og sundhed.